ZOOMER

opony do roweru

Co trzeba wiedzieć o oponach rowerowych?

Regularna jazda na rowerze przynosi wiele korzyści. Ładniejsza sylwetka, silniejsze mięśnie, dobra kondycja i dotlenienie organizmu to niektóre z nich. Rower przydaje się podczas rodzinnych wyjazdów, na rekreacyjnych przejażdżkach, jak i podczas jazdy do biura lub szkoły. Wiele osób podczas zakupu roweru kieruje się tylko jego typem oraz ceną.

Dobrze dobrane opony

opony do roweru mtbNikt nie chce przepłacać, to jest oczywiste. Typ roweru zależy do tego na jakich trasach będziemy najczęściej jeździć. Warto jednak zwrócić uwagę na opony rowerowe. Są one dopasowywane do rodzaju roweru, stylów jazdy, jak i indywidualnych preferencji użytkownika. Jak wybrać najlepsze opony do roweru MTB, czy szosowego? Na pewno ważna jest ich szerokość. Wąskie opony są lżejsze, zatem jazda również jest łatwiejsza. Taka opona dobrze ,,ślizga się” po ulicy, ma mały współczynnik tarcia. Z kolei szerokie opony są większe i cięższe, ale za to zapewniają lepszą amortyzację i przyczepność do podłoża. Opony wąskie polecane są raczej do rowerów miejskich, z kolei te szerokie ro rowerów MTB, czyli górskich, jak i do trekkingowych. Opony mogą mieć też bieżnik. Głębokie rowki lepiej odprowadzają wodę, zwiększają przyczepność, są polecane też do jazdy zimowej i terenowej. Z kolei opony gładkie wykorzystywane są przy rowerach szosowych. Wtedy opony gładko suną po asfaltowej nawierzchni, tarcie jest niewielkie, ale przyczepność też jest niska.

opony do roweru mtbW sprzyjających warunkach takie opony będą idealne, jednak podczas deszczu łatwo o wypadki. Warto wspomnieć też o tym, że są opony drutowane oraz zwijane. Jak sama nazwa wskazuje opona drutowana ma w środku zwinięty drut. To zapewnia jej stabilność i trwałość. Opony tego typu są dosyć tanie, ale jednak ciężkie, właśnie ze względu na obecność drutu. Tam gdzie liczy się waga roweru wybierane są opony zwijane. Specjalne kewlarowe włókna pełnią taką samą funkcję jak drut, a jednak całośc jest lżejsza. Dodatkowo opony zwijane można łatwo wymieniać i przechowywać, bo są miękkie i elastyczne. Przy wyborze opony warto wspomnieć też o ciśnieniu powietrza w niej. Opona zawsze musi być napompowana, by nie było tak zwanego flaka. Zbyt mocno napompowane opony będą bardzo twarde, mniejszy jest opór toczenia.

To sprawdza się szczególnie przy jeździe szosowej. Z kolei opona mniej napompowana zapewni większy komfort jazdy, opona ma nieco większą przyczepność do podłoża. Jak widać jest wiele czynników wpływających na zakup opon. Ich szerokość, twardość, poziom ciśnienia są bardzo ważne i znacząco wpływają na całą jazdę rowerem.

Sprawdź także https://sklep.rowery.pl